Ročník 1 / Číslo 1 | Vyšlo 22. února 2002
RECENZE

2x Mladá garda v letech jungle


Třicet případů majora Zemana, Kapitán Kloss, Čtyři z tanku a pes, podobně jako tyto znovuuvedené propagandistické seriály komunistického režimu, objevila se na jevišti ostravského Divadla Petra Bezruče dramatizace bible sovětské mládeže Mladá garda, aby tak nabídla nové nahlédnutí na zdánlivě uzavřené kapitoly dějin Východního bloku.

Inscenace, která má neobvyklý formát složený ze dvou relativně samostatných částí, patří k dalším autorským projektům Janusze Klimszy, současného uměleckého šéfa Divadelní společnosti Petra Bezruče. První část tvoří realistický převod Fadějevovy hrdinské prózy a druhá (vycházející z díla V. Jerofejeva Ruská krasavice fragmentárně odhalená) v protikladném satiricko-kabaretním tvaru nabízí osudy postavy, která jako jediná přežila předchozí tragédii. Svým klimatem vycházejícím z osudů pokřivené skutečnosti, ale i formou, nemá Mladá garda v letech jungle daleko od Klimszových velkých inscenací Láska na Krymu, Kluci, nebo komornějších tvarů Prorok Ilja či Hlupák Gimpl. Přesto však jako by pro vyhraněného autora bylo sousto tentokráte namáhavější (adaptace hned dvou knih za jediný večer, a to v protikladné stylizaci). Na rozdíl od vrcholné, třívrstvé Lásky na Krymu, jako by se diváku předestřel jen odvar z jejího posledního absurdně-apokalyptického dějství. Komornější formát vhodný pro menší scénu u Bezručů, jiný divák a seznamování se s možnostmi souboru, kladou na režiséra opět jiné nároky, přinášejí zvláštní experimenty, ale také rozporuplný zážitek na tenčím ledu.

Klimszovo stanovisko, že Rusko či Sovětský svaz se po 2. světové válce (Jak naznačují závěrečná slova gestapáka v podání Norberta Lichého) ocitlo v totální zkáze, je až příliš jednostranné. Nijak kontroverzní, realistické připomenutí dobře známých faktů o postupech nacistických či odbojových organizací připomíná v dnešní době, kdy Hitlerovy děti či soudruhy je možné shlédnou například i několikrát týdně v televizi, nošení dříví do lesa. Kontrast formy realistického příběhu a pitoreskních skečů přináší příliš velký zlom. Formální spojení obou částí inscenace v postavě sovětské dívky (skvělá Markéta Viktorová), jejíž éra nastává až v druhém dějství coby symbolu Ruska, není v první realistické polovině nijak přesvědčivá, na rozdíl od suverénního výkonu herečky.

Vedle překvapivých a silně metaforických filmových střihů a prolínání se hereckého časoprostoru, které z prvního příběhu vytváří sugestivní drama, (trpí pouze přemírou vedlejších postav), však Mladá garda jednoznačně zaujme výbornými hereckými výkony. Členové souboru excelují v nezvyklých a pro jejich šarži atypických úlohách.

Norbert Lichý (rovněž autor sugestivního soundtracku) se silným smyslem pro precizní, detailní vykreslení ztvárnil esenci nacismu v roli povýšeného gestapáka, Daniel Zaoral v roli řevnivého partyzána-anarchisty, jehož postavu Klimsza staví na úroveň současným teroristům. Lucie Žáčková od Skleněného zvěřince nabízí další barvitě sytou dívku vzdorující osudu. A konečně Richard Krajčo, hvězdný Hamlet v roli toho nejpodlejšího udavače, který téměř rapuje při apokalyptickém, smrtonosném monologu, kdy udá všechny gardisty.

O překvapení není nouze, Michal Przebinda se v inscenaci například mihne v roli „cool“ vyšetřovatele. Specifickou úlohu v nonkonformním představení pro studentského diváka hraje koridorová scéna Marty Roszkopfové, která navrhla i realistické kostýmy. Škoda jen, že druhá část inscenace, vystavěná jako ruská groteska a satira, nezanechává v Klimszově podání zdaleka tak silný zážitek jako jeho dřívější adaptace polských textů.


Martin Jiroušek       


U Bezručů v divadle mají mladý ansámbl. Nastudovali hned dva nové divadelní kusy, odehrávající se během jednoho představení. Oba vychází z prózy dvou ruských spisovatelů Alexandra Fadějeva a Viktora Jerofejeva. Na první pohled je zřejmé, že je to o mladých, s mladými, mladým, ale mrknutím oka jak vteřina míjí rok a co se zdá mladé, může se porovnávat s názory nastupující generace. Doby mění svět, ale vše převyšuje princip odvěkého koloběhu života. Člověk se rodí, roste, získává zkušenosti a tvoří si vlastní názor.

Fadějevova Mladá garda v úpravě Janusze Klimszy je o lidech, kteří ve svém nevysokém věku projevují odhodlání a potřebu postavit se proti násilí německých okupantů za 2. světové války. Na pozadí historicky skutečných postav jako byla Zoja Kosmoděmjanskaja, Oleg Koševoj a jiní, působí členové gardy velmi sugestivně. Díky dramaturgické postupné gradaci a invenci režiséra J. Klimszy, postřehnutelné zejména v inspiraci magií interakce a proměnlivosti divadelního prostoru a také v jakési střihové skrumáži nejsilnějších momentů Fadějevovy prózy, použitím přesných a výstižných gest i výrazných metafor, posunulo vše tuto divadelní hru k myšlence zmíněných principů koloběhu času. Když zapátráme v nedávné minulosti našeho státu, či když pročteme dnešní noviny, zjistíme, že stejně jako mladá garda, se lidé, kteří už opustili bránu dětství a ještě se nestaly dospělými, vrhají pod obušky policie, vodní děla a zbraně, aby zabránili bezpráví, útisku a nesvobodě. Především však to dělají proto, aby ubránili svá společná přesvědčení! A v tom to je, v tomto přesvědčení a paradoxně i v zoufalé potřebě žít. Podíváme-li se na věc takto, jaký je potom rozdíl mezi dnes tak často zmiňovaným tzv. mladým teroristou a semtexovým Serjožou z Mladé gardy? Mezi Uljou, jejíž tělo čeká na ženicha a Ljubou a Irou Tarakanovovou, ruskou krasavicí, kterým nezbývá, než vstřebat spermatozoidní lásku ze svého okolí? Posuďte sami, jak se svět mění a jakou roli dnes dal nám. Mladá garda je zážitek a to zamyšlení, byť by mělo být jen prchavé, stojí za to.


Denisa Jánská       


Andrej Fadějev - Viktor Jerofejev - Janusz Klimsza: Mladá garda v letech jungle / Ruská krasavice fragmentárně odhalena. Překlad Janusz Klimsza a Libor Dvořák. Adaptace a režie Janusz Klimsza. Hudba Norbert Lichý. Scéna a kostýmy Marta Roszkopfová. Pohybová spolupráce Lenka Dřímalová. Premiéra 9.11. 2001.

| Obsah čísla | Titulní stránka čísla |


| email redakce: protimluv@seznam.cz | Naše bannery a ikonky | |
| webdesign © 2017 Jaroslav Němec |