Ročník 1 / Číslo 1 | Vyšlo 22. února 2002
RECENZE

Hudba meziprostoru


Konzervativní publikum Janáčkovy filharmonie Ostrava asi málem vyskočilo ze svých sedadel, když muselo poslouchat houslový koncert Albana Berga.

Vrcholné autorovo dvouvěté dílo, komponované v roce jeho úmrtí (1935), vyniká lyrickou, zásvětní atmosférou. Autor dedikoval skladbu Manon Gropiové, osmnáctileté dceři Almy Mahlerové a architekta Waltra Gropia. A přestože je skladba posluchačsky velmi náročná a na interprety klade velké požadavky, vyniká dramatičností, požadavky na zvládnutí nových, ale i starších kompozičních technik (včetně polyfonie). Nádherným okamžikem koncertu byla citace Bachova

chorálu, která doslova projasnila tragický nádech celé skladby. Přestože dirigent Christian Arming, ale i houslistka veřejně uváděli houslový koncert poprvé ve svém nastudování a pro řadu hráčů filharmonie to byla jakási zkouška ohněm, bylo jenom dobře, že Bergův koncert v Ostravě zazněl. Mila Georgieva, která nyní studuje na londýnské Guildhall School, hrála spontánně, citlivě a se zaujetím.

Navíc koncert doprovázel zasvěcený rozbor koncertu Miloše Navrátila, který upozornil na půlkruhovou symetrii dvou vět jako na to, co je v Bergově díle to nejpodstatnější („stavba díla je mostním obloukem s dramatičností jeho nejvyššího bodu“). Armingova interpretace se dotýkala jakoby dvou světů - skrze jakousi „díru“ v meziprostoru pronikala k posluchači čirá esence Bergovy duše: hudba.


Jiří Macháček       


Koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava, dirigent Christian Arming, houslistka Mila Georgieva. Vystoupení 31. ledna a 1. února v Domě kultury Vítkovice v Ostravě.

| Obsah čísla | Titulní stránka čísla |


| email redakce: protimluv@seznam.cz | Naše bannery a ikonky | |
| webdesign © 2017 Jaroslav Němec |