Ročník 1 / Číslo 1 | Vyšlo 22. února 2002
HUDBA

S tím, co se děje na techno a house scéně, nechci mít vůbec nic společného


Vybrat si osobnost pro svůj první článek v tomto časopise nebylo nic složitého, neboť mne automaticky napadlo jediné jméno - Filip Záruba aka sub.d.visionz. Tento hyperaktivní človíček je postavou neorenesanční a nelze přehlédnout jeho činnost. Filip je jedním ze zakladatelů a hnacím motorem agilního sdružení dvoika.troika /dále jen 23/, hudebním producentem, promotérem, spolupracovníkem labelu Obushek / patří pod Triple Vision Eastern Europe a u nás je jedním z prvních labelů zaměřených na vydávání drum and bass a příbuzných stylů /, počítačovým grafikem a web designerem. Rozhovor proběhl krátce před Vánocemi ve velmi uvolněné atmosféře.


Filipe, když jsem psal před rokem a půl profilový článek o 23 /MFD; 22.4. 2000/, mělo toto sdružení třiadvacet členů, krátce po vydání tohoto profilu se zvýšil tento počet téměř na třicet. Máš přehled o tom, kolik vás je dnes?


Přehled o tom mám, jelikož jsme se nedávno počítali. Je nás třicet dva - tento počet se snažím udržet. Jako poslední přibyli M. Cumba a Ibugain. Je nás už hodně a občas mi to přerůstá přes hlavu. Je z toho větší věc, která potřebuje celá předělat a vyžaduje lepší organizaci, než byla doposud.


Jak to bude probíhat a v čem bude spočívat zmiňovaná reorganizace?


To je právě problém, sám víš, jak je to v Ostravě s lidmi... Kdyby se z toho udělalo něco příliš organizovaného, tak to všechno půjde do kytek. Dál bych se držel toho svobodného ducha a dalších pozitivních věcí okolo. Chce to trošku decentralizovat. Osobně z toho začínám být celkem hotový, protože práce je čím dál tím víc a už to prostě nejde dělat tak dobře, jak bych chtěl. Chce to vytvořit takový systém, aby i ostatní kluci začali něco dělat, jelikož někdo se jenom veze a nedělá nic. Každý bude mít něco na starost... a uvidíme.


To zní zajímavě.


/ Smích / Myslím na všechno, znám lidi, a i přesto to plánuji.


Letos vznikl label Obushek. Zde spolupracuješ s Jirkou Malíkem / má na svědomí vznik labelu / a Jakubem Matýskem / Mates aka Inspiral X 62 /, kteří tento label řídí a vybírají věci k vydání...


… ještě je tam Dušan z Ohm Square, který se stará o věci okolo Loděnice / zde se lisují gramofonové desky - pozn. autora / , nahrávání, míchání, mastering apod. - bez něj by to asi nešlo tak, jak to jde. Sešlo se to zajímavě.

Ty věci, které byly vydány na Obushek/u/ se nahrávají u něho ve studiu?


Jirka Malík má chatu na Berounce, v ní má studio a tam se to nahrává.


Co bylo prvotním impulsem vzniku tohoto labelu? Předtím u nás byl, myslím, pouze label Stoika rec.


V současnosti vzniká těch českých labelů čím dál tím víc - hlavně co se týče vinylů, jelikož cédéčka se, bohužel, moc neprodávají a u nás už vůbec ne. Všichni dělají vinyly, ty si kupují především DJs. S těmi deskami to probíhá demokraticky - když je dobrý vinyl, tak si ho DJ prostě koupí. Hlavně musíš mít dobré věci. I dobrá věc však může skončit na špatném zvuku. S námi to bylo tak, že šéf holandské distribuční sítě Triple Vision Dreazz měl zájem vydat věci od 23 na jednom ze svých labelů přímo v Holandsku. Bylo to někdy v lednu 2000 a mělo to být přes Jirku. Pak se řešily věci spojené s vydáním a potom to nějak usnulo. Za nějaký čas přišel Jiří s tím, že by bylo nejlepší vydat si věci na českém - vlastním labelu a mít tak věci pod kontrolou.


Nákladem 1000 ks - což je na DNB poměrně dost - vyšel Obushek 001, na kterém se prezentují Reverb a Item a la playa /oba 23/. Většina nákladu byla distribuována v zahraničí. S jakým úspěchem?


Všech 1000 ks už je pryč. Pár kusů bylo u nás a to se většinou rozdalo známým a zbytek se prodal v zahraničí. Díky Triple Vision se deska dostala do celého světa. Od DJs i producentů byly příznivé ohlasy.


Co bude dál?


Už je nahrána „dvojka", na níž vyjde samostatně Reverb, a v „trojce" by měly vyjít moje věci. Co se týče dalšího titulu - zatím nevím. Slyšel jsem remix jedničky od Falcona, který je jedním z nejlepších holandských DJs. Sám od sebe si to vzal a vysamploval a dal nám to i s právy na vydání. Asi to vyjde na nějakém dalším Obushek/u/.


Pokročíme dál. Slyšel jsem něco o obalu na desku do zahraničí.


Jo, to je pro Stakka + Skynet / UK /. Jel jsem pro ně do Německa, tak jsem jim dal do rukou flyery, které jsem dělal na ostravskou akci, aby viděli, na co jedou / 17.11.2001, klub Planet /. Líbila se jim grafika, tak jsem jim říkal, že jsem to dělal v Lightwave/u/, programu na 3D animaci /, s nímž pracuji. Téměř čtyři hodiny jsme se během jízdy do Ostravy bavili o tom, jak se pracuje v Lihgtwave/u/, protože Skynet se v něm učí dělat 3D grafiku. Líbilo se mu to - co bude dál, to se uvidí.


Máš za sebou organizování větších akcí v Ostravě. Za perfektní počin považuji párty, na které vystoupil jako DJ anglický producent Ed Rush / s Opticalem vlastní label Virus /. Jak ses k němu dostal?


To byla taková náhoda. Již delší dobu je Ostrava považována za hlavní město DNB u nás a už se o tom všeobecně nějak vědělo. Martině z Eastbase/u/ - se kterou máme mimořádně dobré vztahy - se podařilo po delším úsilí zamluvit dva termíny. S jedním termínem myslela i na nás a volala mi, jestli bych to nechtěl uspořádat v Ostravě. Akci jsme plánovali už od února a lidi o tom v podstatě věděli. Tak to vlastně celé bylo.


Podle mne to byla hodně povedená akce.


Taky jsem měl z toho dobrý pocit.


Připravuješ něco podobného do budoucna?


Ano, ale ne hned. Tento rok toho bylo poměrně dost a mám dojem, že lidé už nemají ani peníze na tyto akce. Navíc už nemám ani moc sil. Momentálně si dáváme pauzu, ale určitě v březnu bude nějaké „překvápko", i když to určitě nebude v takovém stylu jako byl Ed Rush.


Přišel jsi do styku s lidmi, kteří v DNB světě již něco znamenají. Jak na tebe zapůsobili? Nabízí se zde i porovnání s naší scénou, která vyrůstá z plenek.


Všichni byli v pohodě. Všichni junglisti jsou fakt v klidu. Zatím jsem s tím neměl problém. Všichni jsou to mj. šílení kaliči. Je fakt, že některé věci mají trochu jinak. Oni už mají serióznější přístup k těm věcem, zatímco u nás je to všechno takové hektické. Oni se tím dokáží i docela dobře živit. Všichni jsou z Ostravy úplně hotoví. Stakka se Skynetem mi psali, že by sem chtěli přijet na týden, že klidně zahrají v Cofee shopu a ať s nimi zakalíme.


Když jsme spolu v dubnu 2000 připravovali profilový článek o 23 byla tady drum and bass + jungle scéna. Dnes je jungle dosti v pozadí a třeba v Ostravě se hrají tvrdší DNB odnože jako jsou hardstep a techstep. Myslíš si, že to je výhradně ostravské specifikum?


Myslím si, že se jedná o celosvětový trend. Jungle dnes nehraje skoro nikdo a ani už ho nikdo pořádně neprodukuje. Jungle je opět samostatným stylem a je to tak trošku historie. Hlavní vlnou je dnes hardstep a techstep, kterému se také říká disco DNB. Začínají vznikat další a další nové odnože. Je ale fakt, že v Ostravě a v České republice vůbec se měkký DNB nebo nějaký zlámaný jungle moc nechytá, protože lidé chtějí něco tvrdšího.


Co říkáš na českou DNB scénu?


Taneční scéna se obecně za těch pár let šíleně změnila. S tím, co se děje na techno a house

scéně, nechci mít vůbec nic společného. Podle mne to není to, co to bývalo a je to úplně mimo. Myslím si, že ten dobrý duch akcí se stále drží u toho „ dramíku", psy - trance, breakbeat/u/ a sem tam u free techno parties. A ten český DNB? Je zde mnoho producentů, stále někdo něco tvoří, protože je to rok od roku jednodušší. Středisky DNB jsou v současnosti stále Praha a Ostrava, rozjíždí se Brno a potom severní Čechy - tam sice není moc DJs, ale jsou tam super akce. DNB scéna mi připadá lepší a lepší. Dnes si můžeme dovolit pozvat hrát lidi i do klubů - např. Stakka + Skynet - což kdysi nehrozilo. Myslím si, že to u nás půjde hodně nahoru, ale je potřeba být opatrný, aby to u nás neskončilo jako techno.


Já si myslím, že je to hodně důležité, protože u nás je DNB scéna ve své podstatě pořád ještě na začátku, vlastně i 23 je tady teprve necelé tři roky. Připadá mi, že lidé kteří navštěvují DNB akce jsou víc kultivovanější a více v pohodě než návštěvníci např. techno akcí.


To je vidět třeba na Tajmahalu, když přijdeš na techno stage každý je jenom v tričku, protože je mu strašně horko a na „dramíku" mají všichni bundy. Někde je chemie a někde něco jiného... / smích /


V roce 2000 ti vyšlo u Virtual Labelu album, letos si po jistou dobu bodoval se svým trackem Enjoy the future v Demoline top 30 / demochart / časopisu Bassline. Jak to vypadá s tvou tvorbou?


Letos jsem měl asi nejhorší rok svého života. Měl jsem problémy v práci, v osobním životě a se vším možným. Muzika šla tím pádem trochu stranou, navíc se mi pokazil počítač a zesilovač, takže jsem od června neudělal vůbec nic. Přišla taková pauza, kterou jsem možná i trochu potřeboval. Před dvěma měsíci, když kluci vybrali nějaké tracky na Obushek, jsem je začal i remixovat na tu desku a najednou se mi záhadně rozjel i počítač. Tak už zase dělám věci, ale je to někde jinde. Např. už vůbec nic nesampluju. Snažím se mít svůj vlastní zvuk.


Webová stránka 23 má už delší dobu stejnou podobu / 23.techno.cz /. V počítačové grafice se neustále něco děje. Dojde k nějakým změnám i na vašem webu?


Na tom webu dělám už půl roku a pořád ještě nic, ale chystáme se to udělat. První stránky, které jsem udělal byly hotovy za 14 dnů, aby to bylo co nejrychleji, pak jsme to nahráli na techno.cz a od té doby to zůstalo stejné. Nový web by měl být nejdříve v lednu nebo únoru. Chceme to udělat dobře a jinak. Hlavně už to nebude závislé pouze na mně. Nový systém bude spočívat v tom, že kdokoliv z 23 se tam naloguje, bude moci psát, dělat články, různě upravovat, updatovat. Každý dostane na starosti něco, čímž se podle mne ten web dost oživí. Grafika bude podle mne taky super.


Připadá mi, že celkem dobře funguje na stávajícím webu chat.


Je fakt, že je to jeden z nejživějších chatů. Co se týče chatu, tak třeba na shadowboxu nebo na drumandbass se toho zatím neděje tolik jako na 23. Jinak shadowbox se dobře rozjíždí, oni z toho chtějí udělat DNB server. Osobně je velice rád podpořím.


Mohl by sis vzpomenout aspoň na některé věci, které se udaly ve 23 od dubna 2000?


Vyšlo album skupiny Grapefruit moon / Bedroom culture - pozn. autora /, věci na Obusheku. Hráli jsme po celé České republice, během té doby se u nás stala Ostrava DNB městem number one. Hrajeme i v zahraničí, začínáme zde mít i nějaké kontakty. Možná přijedou do Ostravy lidé z časopisu Knowledge / prestižní stylový časopis z UK zabývající se DNB - pozn. autora /. Nyní sháníme peníze na letenku a na hotel. Do Knowledge chceme taky poslat nějaké tracky na cédéčko, které vychází jako příloha tohoto časopisu. Určitě tam bude nějaký článek nebo graffiti. Dále se společně s Extdust podařilo otevřít DJskou školu / MP4 /, hned vedle má Mates svůj vinyl shop / Triple Vision /. Ono je toho více, ale na všechno si nevzpomenu.


Chtěl bys závěrem něco vzkázat čtenářům tohoto kulturního měsíčníku, který se jmenuje Protimluv?


Jak se to jmenuje?


Protimluv.

Protimluv? No... já bych jim chtěl toho vzkázat tolik, že jim raději nevzkážu nic!


Ptal se Herbert Procházka       

náměty, ohlasy, tiskovky a reporty posílejte na: herbert@email.cz      

| Obsah čísla | Titulní stránka čísla |


| email redakce: protimluv@seznam.cz | Naše bannery a ikonky | |
| webdesign © 2017 Jaroslav Němec |