Ročník 1 / Číslo 2 | Vyšlo 10. května 2002
ROZHOVOR

Čeští umělci jsou líní


Výtvarník Jiří David má Ostravu viditelně rád - po delší odmlce, kdy vystavoval například v galerii 761, opanoval najednou tři galerijní prostory - vedle již zmíněné 761 také Nibiru (což je vlastně prostor, kde již dříve vystavoval) a Fiducii. Vedle výstav nabídl ostravskému publiku také přednášku na Ostravské univerzitě.

Už se vám někdy stalo, že jste v minulosti vystavoval najednou ve třech galeriích v jednom městě?

Ještě ne a jsem velice rád, že je to zrovna v Ostravě, protože mám k tomuto městu velice emotivní vztah. Žil jsem zde totiž deset roků. V každé galerii jsem vystavil něco jiného: v první - v galerii Nibiru - sérii Hor, kterou jsem dělal koncem minulého roku pro pražskou galerii MXM. Představil jsem z této série asi sedm věcí. V 761 uvádím mimo jiné tři nové věci s menší instalací. Ve Fiducii jsem se zaměřil na fotografii, protože dělám v různých médiích. Vystavil jsem trochu erotizující pohledy na ženy.

Jako umělec jste velice produktivní, nicméně na své přednášce na půdě Ostravské univerzity jste se zmínil, že čeští umělci jsou méně pracovití, nebo přímo línější než ti zahraniční.

Obecně určitě. Jsou samozřejmě výjimky, a nemyslím tím zrovna sebe, kteří intenzívně pracují. Ale není to jenom o tom množství a produkci jako takové. To kvalitní, pokud se má objevit, musí mít další platformu v tom, jak to dokážu sdělit v jiné podobě, což tady v Čechách je skutečně problém. Kdyby se sešlo víc věcí, aby se mohly porovnávat mezi sebou v té kvalitě toho množství, vytříbily by se a české umění by mělo možná větší razanci jako celek.

Před časem jste za poměrně dramatických okolností opustil pražskou AVU. Jak se na to díváte teď s odstupem doby?

Čtvrt roku jsem byl hodně naštvaný, což přiznávám, protože mne ponížil způsob mého odchodu, jak se odehrál a za jakých okolností. Průběh byl nečistý a špinavý, a proto bylo pro mne skoro neúnosné se s tím vyrovnat. Ne to, že jsem odešel z akademie, ale to, za jakých podmínek, okolností a kým to bylo zmanipulované. Dnes, už je to víc jak půl roku, jsem se s tím smířil a vyrovnal, ale lidmi, kteří se zúčastnili tohoto manipulativního procesu při konkursech, až na výjimky pohrdám. Myslím tím profesory na akademii, u některých si výjimečně vážím jejich práce.

Svou tvorbu představujete nejen v galeriích, ale také ve veřejném prostoru. Chystáte něco podobného jako Trnová koruna nad Rudolfinem?

Chystám, ale nechci zatím víc prozrazovat. Pokud se všechno podaří, a to nejenom v otázce financí, ale i dalších institucí, tak nad Hradčany by se měl objevit záhadný objekt někdy na přelomu října a listopadu letošního roku.


Ptala se Naďa Čvančarová

| Obsah čísla | Titulní stránka čísla |


| email redakce: protimluv@seznam.cz | Naše bannery a ikonky | |
| webdesign © 2017 Jaroslav Němec |