Ročník 4 / Číslo 1-2 / Vyšlo 22. srpna 2005
INFOMET

Opavský klub Mrkev v laptopovém obležení

Experimentální elektroniku, emotivní post-rockové výboje, dekonstruované zvuky, ruchy nebo třeba zvukové stěny bylo možné slyšet přibližně v polovině dubna na akci nazvané Live Electronic Session 4. Vůbec poprvé na sever Moravy, konkrétně do opavského klubu Mrkev, dorazila inspirativní tuzemská série parties, jež jsou pravidelně věnovány nejžhavějším světovým trendům z oblasti experimentální elektronické hudby. Díky soustavné péči sdružení Muteme (www.muteme.cz) tak bylo v Opavě možné seznámit se s inspirativními výhonky této scény spojené s kanadským vydavatelstvím Intr_Version. V rámci akce se představili šéf tohoto labelu - Mitchell Akiyama a belgické duo aMute, tvořené Jerome Deusonem a Stephanem Fedelem. Obě "live" produkce, přestože byly značně odlišné, se do jisté míry shodovaly svým silným emocionálním, introvertním zabarvením.

Pro mnohé nejpozoruhodnějším momentem v Akiyamově vystoupení byla nejspíše bezprostřednost a hravost, se kterou tento Kanaďan s japonskými předky tvořil svou hudbu v reálném čase přímo před publikem. S pomocí mikrofonu, ochotných návštěvníků a jejich ústy vytvořených zvuků či nezbytného laptopu si vygeneroval rytmické podklady, do nichž postupně vplétal více či méně zkreslený zvuk své elektrické kytary, se kterým dále pracoval, destruoval, rozbíjel a znovu lepil v emočně silný celek. Vytvořil tak jakousi dekonstruovanou verzi melancholické hudby, ve které místo smutných melodií zněly různé praskance, nečekané poruchy, zvukové plochy, fragmenty, šumy... Akustické zvuky se úplně přirozeně a s obrovským citem přelévaly v elektronické "hluky", jež byly podtrženy souběžně probíhající videoprojekcí zdevastované krajiny.

V pořadí druzí z účinkujících - duo aMute přivítalo publikum záplavou rozmlžených melodií a zastřených elektroakustických zvuků. Na kytaře, bicích a předpřipravených laptopových zvukových malbách založená hudba měla asi nejblíže k posmutnělému space/post-rocku. Většinou klidný, pozvolný začátek skladby byl postupně přetaven v téměř extatickou smršť, ve zvukovou plochu úderů bubnů, silně naefektovaných kytar a "elektronického smetí".

Koncertní vystoupení, včetně závěrečného jamu všech účinkujících, zanechalo za sebou silnou emotivní stopu dosti nekonkrétní, abstraktní hudby, takové, která bohužel na severu Moravy není k slyšení téměř vůbec. Možná by takové laptopové experimentování vneslo více života do místní leckdy zatuchlé taneční či rockové scény.


Live Electronic Session 4, klub Mrkev, Opava, 20. 4. 2005


Jan Havlena       

| Obsah čísla | Titulní stránka čísla |


| email redakce: protimluv@seznam.cz | Naše bannery a ikonky | |
| webdesign © 2017 Jaroslav Němec |