Šachta live – nejstarší němý film o Ostravě s živou hudbou, vernisáží výstavy a autorským čtením

Srdečně zveme 16. listopadu do kina Cineport v areálu Dolu Hlubina v Ostravě na projekci nejstaršího němého filmu o Ostravě s živou hudbou Pavla Johana Johančíka (kytara, efekty) a Jiřího Macháčka (housle), kterou doplní v kavárně Maryčka vernisáž výstavy nazvané Na šachtě malíře a grafika Eduarda Halberštáta a také čtení z nového, letos vydaného románu Z podzemí ke slunci novináře a divadelního kritika Ladislava Vrchovského. Akce začne vernisáží v 18.00, bude pokračovat čtením Ladislava Vrchovského a v 19 hodin samotnou projekcí s úvodem filmového kritika a historika Martina Jirouška.

Projekce filmu bude výsledkem dlouhodobé spolupráce tvůrčího týmu Jiroušek – Johančík – Macháček. Všichni tři mají za sebou soustavnou spolupráci s filmovými festivaly (například Letní filmová škola v Uherském Hradišti, Festival nad řekou
v Písku, Minikino v Ostravě aj.). Duší projektů je Martin Jiroušek, jeden z největších znalců hororu u nás, který film doprovodí zasvěceným úvodem a komentářem.

Eduard Halberštát letos slaví 80 let. V šedesátých letech pracoval jako horník v dole Hlubina před tím, než odešel studovat na Akademii výtvarných umění v Praze. Dlouhodobě tak začal vznikat cyklus nazvaný Ostravská série, který zahrnuje malby, grafiky i kresby inspirované mj. doly a železárnami, součástí jsou třeba i figurální kresby horníků (např. obraz Kupel, Na čelbě aj. z té doby). Jedním z prvních děl bylo plátno Důlní pole z roku 1965. Na výstavě uvede malbu z roku 1974 nazvanou Vertikální komunikace.

Ladislav Vrchovský musel nedobrovolně pracovat jako řadový horník OKD v 70. a 80. letech. Tyto zkušenosti zúročil ve svém románu Z podzemí ke slunci, jehož rozsáhlá ukázka nazvaná Otřesová sloj Vladimír vyšla v revue Protimluv 1-2/2016. Příběh
z let 1948 až 1989 zachycuje osudy Vladimíra Horského, chlapce z Beskyd, který se ocitne v drsném, ekologicky i lidsky znečištěném prostředí ostravské aglomerace, kde pracuje jako horník a je zároveň amatérským nadšencem do divadla.

 

K filmu Šachta pohřbených idejí:

Šachta pohřbených ideí (The Shaft of Burried Ideas, Československo, 1921) je celovečerní film inspirovaný sociálními nepokoji na Ostravsku s použitím veršů Petra Bezruče a odkazu Emila Zoly. Drama plné vášně, zrady, vraždy, sexuálního vydírání a sabotáže ve špinavé jámě dělnických bouří. „Film (Šachta pohřbených ideí) znamená novou epochu (…). Je to první pokus o český sociální film (…) luští ožehavé otázky dneška, otázky sociální a socializační. Na horké půdě Ostravska, v pekle jeho dolů, hutí a bání, v prostředí hornického živlu, v kraji Bezručově, odehrává se děj dramatu, havíři sami hrají pro film jak v masách, tak jednotlivě (…),“ píše dobový leták z roku 1922.

Film dokonce ve své době na čtyři měsíce zadržela cenzura, „…poněvadž předváděním tohoto snímku by mohl být ohrožen veřejný pokoj a řád. (…) …propaguje komunismus a mohl by působiti dojmem, že zločiny byly by něčím běžným…“ (Zdroj: dobový tisk a časopis Iluminace.) Večerník Rudého Práva z 22. října 1921 píše toto: „Onen film není naprosto nic radikálního, je to naopak sociálněpatriotický film, který svým závěrem působí spíše jako vtip.“

Synopse díla naznačuje: Život v nuzných koloniích. Bída, alkoholismus, promiskuita. Důlní katastrofy, vyděračství a intriky, uhlobaron Kohlman vs družstevník Oblomský. Ukázkový padouch, bývalý horník a špicl Macháček. A především unikátní záběry z předválečné Ostravy! Film byl cenzurou zakázán 8. října 1921, po střihové úpravě uveden 17. února 1922. Veškeré filmové materiály byly po léta považovány za ztracené. V druhé polovině 90. let byla náhodně objevena jedna z distribučních verzí
u soukromého majitele.

Martin Jiroušek

 

Děkujeme za podporu:

Statutární město Ostrava