Protimluv 2/2020

Jeden z nejpopulárnějších současných izraelských spisovatelů Etgar Keret poskytl redakci nedávno napsanou krátkou prózu Svět se rozpadá a ty mi nabízíš peníze, v níž reflektuje současnou koronavirovou situaci. V této souvislosti lze upozornit ještě na článek o „nejužším domě světa“ ve Varšavě, který nese Keretovo jméno. Básník a prozaik Petr Motýl vzpomíná v nekrologu na čtenářská, ale i osobní setkání s básníkem a překladatelem Petrem Králem. Malíř Josef Bolf vystavil v ostravském Domě umění sérii temně laděných obrazů. Jeho expozice nazvaná Planeta, která neexistovala tematizuje nelehké období dětství. Subtilní, hravou a přitom svým poselstvím velmi vážnou expozici uvedla ve formě fiktivně-kolážového deníku mladá fotografka Petra Vlčková, absolventka Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Její tvorbu reflektuje Tomáš Pospěch. Nové číslo přináší dále rozhovor s Dagmarou Čaplyginovou a Tomášem Rozehnalem, s kurátory Galerie Věž, kteří pravidelně v prostoru Svatojanské věže ve Frýdku-Místku dávají prostor výtvarnému umění, hudbě a literatuře. Z dalších publikujících autorů lze uvést například polského básníka a bohemistu Jakuba Pasześniaka, slovenské básníky Milu Haugovou a Rudolfa Jurolka, maďarského básníka Mátyáse Sirokaie či básníka Jonáše Hájka, který se představuje v povídce Pravidla parkování tentokrát jako prozaik.