Protimluv 3/2012

Revue otevírá text Milana Kozelky s názvem Náhlá smrt, v němž autor svým svérázným způsobem reflektuje náhlý odchod ostravského prozaika Jana Balabána. Železniční nádraží v Ostravě-Vítkovicích a v Havířově nebo víceúčelová hala ve Frýdku-Místku vznikly ve stylu architektury pozdního modernismu, nad jejich osudem se zamýšlí historik architektury Martin Strakoš. Na 32 stranách naleznete v Čechách doposud nepublikované překladové texty slavných maďarských tvůrců jako György Konrád a Peter Nádas, ale i zástupců střední generace maďarských literátů jako István Vörös, Krisztina Tóth či Zsófia Bán. Výtvarný autodidakt Martin Cach je autorem svěžího souboru komiksově laděných kreseb, o tvorbě tohoto v podstatě neznámého a zapomenutého umělce z  Ostravy se můžete dočíst v obsáhlém rozhovoru Ivana Motýla. Další ostravský výtvarný tvůrce Jiří Šigut je na rozdíl od Martina Cacha znám nejen v republikovém kontextu, ale rovněž i v zahraničí. Nedávno vystavil svůj pozoruhodný soubor konceptuálně laděných portrétních maleb Zdeňka Sýkory, Stanislava Kolíbala, Jiřího Matějů, Jiřího Valocha aj., ukázku z tohoto cyklu lze nalézt v pravidelné rubrice časopisu s názvem Galerie. Oddíl věnovaný poezii je věnován experimentálně laděným textům Pavla Novotného z Liberce, dále jsou publikovány práce Maxe Ščura a nechybí opět rubrika věnovaná polským překladovým textům, tentokrát z dílny polského básníka Franciszka Nastulczyka.