Protimluv 1/2024

Revue otevírají texty ovlivněné „přístavní severovýchodní atmosférou Ostravy“ od básníka Adama Borziče z připravované sbírky Paví logika, který se představuje také jako překladatel souboru Jezero chorvatského pěvce Marka Pogačara, loňského hosta přehlídky ProtimluvFest. Balkánský blok či rovnou jihoevropský blok je v tomto čísle obsažnější a představuje jeho zásadní téma: překladatelka Dominika Křesťanová spolu s bosenským básníkem Adinem Ljucou přibližují tvorbu dalšího bosenského básníka Ilji Ladina a slovenská překladatelka Maria Kozelnika publikuje ve svém převedení soubor niterných textů řecké básnířky Aristey Papalexandru o tragickém lidském údělu člověka, k němuž patří bezmocnost vůči neznámému, jež nás všude kolem obklopuje, ale třeba i uznání toho, že to nejsme my, kdo určuje pravidla běhu naší existence. Historik architektury Martin Strakoš napsal článek o Ostravě nepostavené v plánech a projektech. Tématem je zejména architektura 60. let minulého století. Pavel Preisner přibližuje malířskou tvorbu zlínského výtvarníka Martina Čady, jehož expresivní tvorba předznačená obrazem Výkřik II. na titulce, je zásadní výtvarnou přílohou čísla.